Tevreden zijn

42,195 kilometer
3:11:52 netto tijd

De marathon van Berlijn zit er op! Het hele trainingstraject en alle andere fysieke en mentale voorbereiding komen abrupt ten einde op het moment dat ik de finish passeer. Ineens is het allemaal voorbij. Teleurstelling en blijdschap wisselen elkaar af. Teleurstelling omdat ik niet onder de 3.10 gelopen heb. Even weet ik zelfs niet of ik het wel onder de 3.12 heb gehaald. Ik weet niet hoe het komt en vraag mezelf af waar ik het dan heb laten liggen. Na eerste 21 kilometer? Of heb ik het eerder laten liggen? In de voorbereiding bijvoorbeeld. Heb ik niet goed genoeg getraind of niet goed gegeten? Ik kan het niet over doen.

Lees verder Tevreden zijn

Bijna Berlijn

Tijdens de marathon van Berlijn kan je me volgen. Download hier de app en kijk onder aan dit bericht hoe je mij kan volgen.


De inspanning van de afgelopen 10 weken moeten er toe leiden dat ik morgen een hele goede Marathon loop. En het liefst in een zo goed mogelijke tijd. Maar wat is een goede tijd? Toen ik begon met trainen, was dat onder de 3 uur, maar door blessures moest ik dat doel bijstellen. 3.15 is het schema wat ik daarna heb opgepakt, maar dat is geen goede tijd. Ik ben beter dan 3.15 en ik wil onder mijn persoonlijk record  -3.12.18- dat ik vorig jaar bij mijn debuut in New York liep.

Lees verder Bijna Berlijn

Een stap dichter bij Berlijn

Trainingsweek: 6
Aantal trainingen: 5
Aantal kilometers: 81,97

Na een goede 5e trainingsweek, waarin ik een super goede testwedstrijd liep meld ik me weer bij de fysio. Voor de tweede keer onderga ik een dry-needle behandeling. Met een flinterdun naaldje worden verkrampte stukjes spier in mijn kuiten ‘aangetikt’. Door het triggeren van de spier spant deze kort samen om vervolgens te ontspannen. Het is geen pijnlijke behandeling, maar af en toe schiet de kramp door mijn hele been. “Zo dat was een goeie”, zegt mijn fysio dan, waardoor ik het vermoeden krijg dat ze licht sadistisch is. Na de behandeling spreken we af dat ik me nu even twee weken ga focussen op het hardlopen, het gaat nu immers goed. Na twee weken zal ik me weer melden om te bespreken hou het gaat en eventueel nog wat kleine behandelingen te doen.

Lees verder Een stap dichter bij Berlijn

De testwedstrijd

Trainingsweek: 5
Aantal trainingen: 4 (+ testwedstrijd)
Aantal kilometers: 47

De eerste testwedstijd staat op het programma. Deze zondag moet ik 10 kilometer lopen in 42 minuten. Hoewel de interval training van dinsdag goed ging, ben ik toch gespannen. Het is immers maar de vraag of ik het tempo van 4:12/km zo lang kan volhouden. Daarbij moet ik natuurlijk ook niks forceren. Na veel zoeken kom ik geen 10 km wedstrijd tegen die dichter in de buurt is dan de stratenloop van Boekel. Er zit dus niks anders op dan om half negen in de auto te stappen voor de anderhalf uur durende rit naar het Brabantse dorp.

Lees verder De testwedstrijd

Op weg naar herstel

Trainingsweek: 4
Aantal trainingen: 5 3
Aantal kilometers: 76 52,28

De vierde trainingsweek begint om half 9 met een bezoek aan de fysio. De teleurstelling van het onderbreken van de training van een dag eerder, zit er nog goed in. Er lijkt wel een soort patroon te ontstaan waarin blessures zich afwisselen. De pijn in mijn schenen en kuiten begon op een woensdag, op vrijdag ontstond de blessure in mijn bovenbeen, net boven mijn knie. De afgelopen week had ik eerst weer last van schenen en kuiten, en nu moest ik stoppen met lopen vanwege de pijn boven mijn knie. Ik neem plaats op de tafel voor een sportmassage.

Lees verder Op weg naar herstel

Terug bij af

Trainingsweek: 3
Aantal trainingen: 5 4,5
Aantal kilometers: 73 52

De blessure die ik eind vorige week opliep zorgde voor een hoop onzekerheid. Ik bleef me afvragen wat de oorzaak was. Verkeerde schoenen? Te zwaar schema? Te weinig rust? Verkeerd voedsel? Ben ik ziek? Of is het gewoon niks? Of juist alles samen? Bij elk mogelijk antwoord probeerde ik meteen de remedie te bedenken, en steeds bedacht ik me hoe snel ik zou kunnen herstellen. Misschien viel het ook wel mee, ik kon immers woensdag alweer een volledige training van 18 kilometer zonder pijn uitlopen. Het antwoord op mijn vragen moest komen van de fysiotherapeute aan wie ik voor het eerst in twee jaar weer een bezoek bracht. Ik leg de situatie uit en praat haar bij over mijn sportieve periode die al anderhalf jaar duurt, over de marathon van New York en de daaruit ontstane doelen en ambities.  Lees verder Terug bij af

“Luister eens naar mij”

Trainingsweek: 2
Aantal trainingen: 6 3,5
Aantal kilometers: 88 42

Vanuit mijn stage ga ik een rondje lopen in Amsterdam Noord. Ik ben vandaag met de auto zodat ik dit kan doen. Daarna kan ik dan door naar mijn vriendin om daar snel te douchen en dan samen uit eten te gaan. Na een dagje rust voelen mijn benen goed. In deze omgeving heb ik nog nooit hardgelopen maar met wat vooronderzoek op Google Maps heb ik een mooie route uitgestippeld. Ik hoef slechts 12 kilometer en ben goed afgekomen van de spierpijn boven mijn rechterknie die ik na de vorige training had opgelopen. Het is lekker loop-weer, zoals het de hele zomer al prima weer is om te lopen. Op een lekker tempo en terwijl ik geniet van deze ‘nieuwe’ omgeving beweeg ik me door het groene Amsterdam Noord. Dan opeens schiet een hevige pijn in mijn rechter bovenbeen. Dit keer kan ik niet op mijn tanden bijten en doorlopen. Ik moet stoppen na 8 kilometer.

Lees verder “Luister eens naar mij”

Van start

Trainingsweek: 1
Aantal trainingen: 5
Aantal kilometers: 76

De voorbereiding is begonnen bij het zetten van de eerste stappen van de eerste training in de eerste trainingsweek. Niet eerder twijfelde ik of ik de snelle intervaltraining wel aan kan, en of ik niet (wederom) veel te hoog inzet. Aan de andere kant is het idee van structuur wel bevredigend. De trainingen mogen dan wel zwaar zijn, ik weet wel voor de komende tijd precies wat ik ga lopen en wanneer ik dat moet doen. Anders dan de afgelopen tijd, waarin ik maar een beetje heb aangekloot. Oke, ik liep al 5 halve marathons dit jaar, maar de laatste was in april. Daarna heb ik geen afstanden boven de 17 kilometer meer aangetikt. En bovendien waren alle trainingen vrijwel gelijk. Daarom verwacht ik dat het programma zwaar zal vallen. De eerste training: een intervaltraining van vijf keer 2km in een tempo van 4:15 per kilometer.

Lees verder Van start