De eerste stap naar een nieuw doel

Blog 28 – 31 januari 2017

Het is de maandag na de marathon, medal monday. Om een uur of 7 ga ik mijn bed uit. Ik trek mijn joggingspak en jas aan en hang mijn medaille om mijn nek. Het ontbijt stel ik uit tot bij terugkomst in het hotel. Veel spierpijn heb ik niet, slechts een beetje stramme benen als ik de hoge stoepranden van New York City op en af moet. Met de metro ga ik naar Central Park. In het finishgebied staat het marathonpaviljoen. Hier ben ik naartoe gekomen om mijn naam en tijd in mijn medaille te laten graveren. Aan de westkant loop ik het park weer uit om achter in de rij aan te sluiten, die nu nog slechts één hoek om gaat. De dranghekken die tot en met de volgende hoek zijn neergezet verraden de te verwachten drukte later op de ochtend.

Lees verder De eerste stap naar een nieuw doel

De halve van Egmond

Blog 27 – 15 januari 2017

De halve van EgmondDe eerste wedstrijd van het jaar is in Egmond. Ik weet niet zo goed wat ik van mezelf mag verwachten. De laatste wedstrijd die ik liep was de New York City marathon. Vandaag moet blijken of ik in vorm ben gebleven. Voorzichtig stel ik mezelf een doel: 1 uur en 30 minuten, dan moet ik binnen zijn. De enige primeur in de deze halve marathon is het gedeelte van het parcours wat over het strand gaat, voor de rest heb ik het allemaal wel eens gedaan.

Lees verder De halve van Egmond

Tweeduizendzestien

De cijfers – blog 26 – 2 januari 2017

2016 was zonder twijfel mijn sportiefste jaar ooit. Halverwege januari besloot ik opeens de marathon van New York te willen lopen. Op dat moment waren we met mijn ouders en broertje bezig een reis te plannen naar New York, vanwege het 25 jaar huwelijk van mijn ouders in 2015. “Als we dan toch in het najaar gaan, dan wil ik de marathon lopen”, zei ik.

De volgende dag zocht ik uit hoe ik aan een startnummer zou kunnen komen. Ik kwam er achter dat er drie manieren zijn: inschrijving via de organisator waarbij je aan een loting mee doet, door een goed doel te steunen en sponsors te vinden of via een reisorganisatie die startnummers beschikbaar heeft. We besloten tot dat laatste en boekte onze hele reis bij Holland Runner. Vanaf dat moment was ik zeker van mijn start aan de marathon. Nooit eerder liep ik er een en ik wist dus niet wat ik moest verwachten. Wel wist ik dat ik het zelf wilde doen. Dus ging ik zelf trainen en zelf op onderzoek over hoe ik dat het beste kon doen. Elke training wilde ik mezelf beter maken met het ultieme doel: de marathon van New York uitlopen in een mooie tijd. Het hardlopen werd een gezonde obsessie.

Lees verder Tweeduizendzestien

Sneller worden

Blog 25 – 21 december 

interval training hardlopenDe intervaltraining is een belangrijk onderdeel geweest in mijn trainingsschema voor de marathon van New York. Door deze vorm van trainen waar je met tussenpauzes korte aftanden op een hoog tempo loopt, verhoog je je uithoudingsvermogen en snelheid op de langere afstanden. Ik deed er 1 per week in de aanloop naar de marathon. De afstanden waren verschillend: 5x1km, 4x3km, 3x5km. Na New York deed ik er nog maar drie, allemaal 3x5km, waarvan de laatste vandaag.

Lees verder Sneller worden

Dalen, klimmen en tapas

Blog 24 – 12 december 2016 – 36 dagen na de NYC marathon

fietstraining-2016_12_12Sinds de marathon heb ik nog helemaal niet gefietst, bedenk ik me terwijl ik in de bergen van Busot de eerste klim inzet. Wel kleine stukjes in Hoofddorp trouwens, op mijn gewone fiets, maar nog niet zo’n tour als deze. Door het fietsten herstel ik (nog) sneller van een wedstrijd of lange duurloop. Toen ik mijn trainingsschema afwerkte en op zondag lange duurlopen op Texel liep, fietste ik maandag een groot stuk met mijn mountainbike. Na New York is het daar nog niet van gekomen, vooral omdat mijn mountainbike nog op Texel staat, en ik daar lang niet zo vaak te vinden ben als in de zomer.

Lees verder Dalen, klimmen en tapas

Inhaalrace

Blog 23 – 5 december 2016 – 29 dagen na de NYC Marathon

training-2016_12_04Het is zondagochtend en ik heb met mezelf afgesproken te gaan hardlopen. Buiten is het prachtig helder weer en een witte ijslaag bedekt de wereld. Een kilometer of 15 wil ik lopen, net als vorige week. Ik vertrek op mijn nieuwe Gel-Kayano schoenen, die ik wil inlopen om langere afstanden op te gaan trainen. Het is koud buiten en dus doe ik een muts op en handschoenen aan. Mijn azuurblauwe shirt met lange mouwen is niet zo goed tegen de kou bestand, maar ik put er wel mentale kracht uit.

Lees verder Inhaalrace

Zondag duurloopdag

Blog 22 – 27 november 2016 – 21 dagen na de NYC marathon

training-2016_11_27Er ontbreekt een structuur in mijn agenda die ik tijdens mijn training voor de marathon wel had. Elke zondag bekeek ik wat mij de komende week te wachten stond. Vaak was dat rustdag op maandag, intervaltraining op dinsdag, duurlopen op woensdag en donderdag, joggen op vrijdag en zaterdag en een lange duurloop op zondag. Daaromheen was de rest van mijn leven gepland: slapen, school, werk en vrije tijd. Vaak in die volgorde. Nu doe ik dat niet meer: op zondag kijken wat mij de komende week te wachten staat. Het resultaat: ongewenste verassingen, gebrek aan controle en chaos in mijn hoofd. De remedie: een rondje hardlopen.

Lees verder Zondag duurloopdag

Tegen de wind

Blog 21 – 20 november 2016 – 14 dagen na de NYC marathon

training-2016_11_20Het is zondagochtend. De wind waait hard om het huis en de regen tikt tegen het raam. Ik wordt wakker van mijn wekker die ik vroeg heb gezet om te gaan hardlopen. Het ziet er koud uit buiten dus ik begin het uitstelproces en blijf nog even in bed liggen. Het uitstellen zou uiteindelijk tot een uur of twee duren. Na drie afleveringen Madmen, een bak yoghurt met muesli en twee boterhammen met pindakaas besluit ik me om te kleden. Verpakt in warme, wind- en waterafstotende, reflecterende kleding ga ik naar buiten. Ik hoef niet te lopen, mijn doel is immers bereikt en ik heb nog geen nieuw doel met trainingsschema. Toch ga ik, want ik heb deze week nog maar één keer gelopen –donderdag, 8 kilometer- en móét nog een keer lopen om te voorkomen dat ik morgen depressief wordt.

Lees verder Tegen de wind

Drie twaalf achttien

Blog 20 – 14 november 2016 – 8 dagen na de NYC marathon

na-de-marathon-2016_11_06Een week na de marathon van drie twaalf achttien. Die drie getallen hebben een andere betekenis gekregen. Het is geen opeenvolging van willekeurige getallen meer, maar de tijd van mijn eerste, mooiste en beste marathon ooit. Net als 42195 nu een magisch getal is. Andere afstanden lijken er niet meer toe te doen. Kortere afstanden zijn te makkelijk en langere afstanden zijn inhumaan, maar 42 kilometer en 195 meter is precies goed. Ik mag mezelf een marathoner noemen. De grote zware medaille met in de achterkant mijn naam en tijd gegraveerd is het bewijs.

Lees verder Drie twaalf achttien

Marathon Monday

Blog 19 – 8 november 2016 – 2 dagen na de NYC marathon

nyc-marathon-2016_11_06De day-after is aangebroken. Slechts een klein beetje spierpijn heb ik overgehouden aan de marathon. Het snelle herstel is ook resultaat van goede voorbereiding. Sinds gistermiddag 13:04 uur heb ik een permanente glimlach op mijn gezicht. De marathon speelt zich oneindig vaak af in mijn hoofd.

Vanmorgen ben ik om half zeven opgestaan om terug te gaan naar Central Park. Het is Marathon Monday en dat betekend dat in het paviljoen bij de finish gelegenheid is tot het laten graveren van de medaille, het kopen van finisher-gear en natuurlijk het aanschaffen van de speciale editie van de New York Times, waar lopers in volgorde van netto-tijd in staan. Het wordt druk, vandaar dat ik zo vroeg ben. Het voelt goed om even de benen los te lopen en het voelt extra goed om het stukje naar de finish te wandelen. Na een klein uurtje wachten ben ik trotse eigenaar van een gegraveerde medaille, een finisher loopshirt en 4 exemplaren van de New York Times.

Lees verder Marathon Monday